Verslag
van donderdag 7 maart.
Vandaag
maken we een tocht naar het zendingsgebied in Manipur, naar de dorpen waar
Hindu's wonen. Edwin, de man van Rovi, gaat met ons mee. Ook Joute, het hoofd
van het Mission Department, begeleidt ons. Eerst stoppen we bij een
stonecutters place. Helaas zijn er geen mensen aan het stenen hakken. Hier
heeft de vrouw gewerkt die we gisteren ontmoet hebben in een van de kerken. De
broer van Edwin beheert dit bedrijf. Dat roept wel vragen bij ons op. Kan een
christen het ethisch verantwoorden een bedrijf als dit te beheren?
De eerste
kerk die we bezoeken is pas in 2009 in Kokilabon geïnstitueerd. Vier gezinnen
met in totaal 21 leden, die door het werk van evangelist Shyam tot bekering
gekomen zijn. Oorspronkelijk was hun geloof animistisch, ze baden tot
natuurgoden. Eind 19e eeuw zijn ze officieel naar het Hinduisme overgegaan,
maar toch leeft het animisme nog. De jeugd heeft twijfels hierover, daarom is
dit een goede tijd om te vertellen over het evangelie van Jezus Christus. We
worden ontvangen in het huis van een gemeentelid, waar de gemeente 's zondags
bijeenkomt. Deze familie is nog maar enkele jaren geleden tot geloof gekomen.
Daarom is het ontroerend om te horen dat hun oudste zoon van 20 jaar een
theologische studie wil gaan volgen na de high school. De vrouw vertelt dat ze
in 2008 een Christelijk lied hoorde wat haar zo aansprak dat ze tot geloof
gekomen is. Een jaar later is ze gedoopt. Ze laat ons het lied horen, het is
een oproep om Jezus te volgen.
De
volgende zendingspost is Keirenphabi, die in 2000 is opgezet met vier leden. De
grond voor de kerk is door de WMS in Manipur betaald. DVN heeft bijgedragen in
de kosten van het kerkgebouw. Evangelist Radhe Shyam heeft hier de zorg over 25
gemeenteleden. Sinds de mensen hoorden van ons bezoek, hebben ze gebeden dat we
veilig zouden aankomen. Ook hier horen we een ontroerend verhaal. Een jonge
veehoeder met de naam John zat vaak bij de kerk in de schaduw uit te rusten.
Toen de evangelist zijn naam hoorde, heeft hij hem verteld over de apostel met
diezelfde naam. Daardoor is hij tot bekering gekomen en ook zijn familie. De
Hindu's in dit gebied accepteren de christenen wel, al worden ze eerst wel boos
als een familielid zich bekeert. Maar als langzamerhand neemt dat af, als ze
zien hoe er vrede komt in het hart van het familielid dat zich bekeert. De
Hindu goden zijn veeleisend, veel offers worden gevraagd. Maar het brengt geen
vrede in hun hart. Door het evangelie ontdekken ze dat Jezus gekomen is om hen
vrij te maken van hun zonden en vrede te brengen.
In Keibul
Lamjao wacht een groot deel van de gemeente ons op. Hier werkte pastor Anu Yaima,
die al een paar jaar met emeritaat is. Hij is de oudste pastor in de RPCNEI.
Zijn zoon, pastor Samuel werkt nu in Tokpachung. Als voorzitter van de
WMS-vrouwengroepen hier spreekt hij de dank uit voor ons bezoek. Hij leest een
brief voor van Ida, zijn sponsormoeder uit Ten Post. Via zijn mobiel worden de
groeten terug gedaan. Ook hier technische vooruitgang. We mogen ons kort even
voorstellen en vertellen wat we komen doen. Sjaals worden omgehangen en Peter
ontvangt een tas. Van onze kant worden kaarten uitgedeeld met groeten uit
Nederland en liederen gezongen.
We rijden
door naar de Thanga missionary school, die op de top van een heuvel ligt valk
bij een groot meer met drijvende eilandjes. Een groot schoolcomplex, de klassen
overbevolkt met kinderen, die enthousiast naar ons zwaaien en de slappe lach
krijgen over die vreemde blanke mensen. We krijgen een lunch met rijst en vis
met veel graten, waar Saakje bijna in blijft. Daarna gaan we nog even de school
rond. De kinderen raken helemaal enthousiast als ze een lang springtouw
krijgen. Zelfs de jongens springen mee.
Directeur
Lalsawnsang vertelt, dat de school al 23 jaar geleden is opgezet in dit
Hindudorp. Door een brand in 1994 (aangestoken door kwaadwillende
dorpsbewoners) en een cycloon in 2002 werd de school verwoest, maar met hulp
van DVN weer opgebouwd. Nu zijn de mensen niet boos meer, ze laten hun kinderen
graag naar school gaan omdat die goed onderwijs geeft. De kinderen volgen
allemaal de morning devotion en horen zo van het evangelie. Daardoor komen ook veel
ouders tot geloof. Kortgeleden kreeg de school te maken met boze geesten.
Lalsawnsang voelde soms hoe hij bij de arm gepakt werd of aangeraakt werd door
een geest. De school is gebouwd op de plek van een vroegere heilige Hindu
offerplaats. Hindu's durven hier 'snachts niet te blijven. Soms worden
studenten ook aangepakt door boze geesten. Een meisje begon helemaal te
schokken en te schreeuwen. Ze werd naar de kamer van de directeur gebracht en
daar is met haar gebeden en uit de Bijbel gelezen over Jezus die boze geesten
uitdrijft in de zwijnen. Daarna werd ze weer rustig. Het animisme leeft nog
heel sterk onder deze mensen. Maar de christenen zijn niet bang, ze weten zich
veilig bij Christus.
Mooi om te lezen. In die school in Thanga zijn we ook geweest: http://simonida.punt.nl/content/2012/03/schoolbezoek
BeantwoordenVerwijderenIk ben de hierboven genoemde "moeder Ida"!