zaterdag 12 mei 2012

8-12 mei

Een aantal berichten tegelijk. In Jakarta konden we niet goed op internet. Maar ondanks dat we geen berichten konden plaatsen op de weblog ging de tijd wel door en vertellen we nu over de wederwaardigheden van verschillende dagen.

Dinsdag 8 en woensdag 9 mei

Na een voorspoedige (trein)reis was iedereen rond 8:15 uur op schiphol, klaar voor vertrek. Het eerste deel naar Singapore was een vlucht van bijna 13 uur en daarna overstappen op de vlucht naar Jakarta van 1,5 uur. We kregen in totaal 3 warme maaltijden aan boord. We kwamen daar aan om 8:20 uur met een tijdsverschil van ca 5 uur.

In Jakarta stond Jan B ons op te wachten en hebben we eerst een rondrit gemaakt en verschillende gebouwen en het plein van de vrijheid met Monas (Nationaal Monument) gezien. Daarna alweer een (warme)maaltijd. ‘s Middag tijd voor ons zelf en nog even een wandeling de stad in naar wat winkels. ‘s Avonds nog een maaltijd en toen mochten we eindelijk ons bed in.

Donderdag 10 mei 2012

's morgens om 8 uur ontbijt met naar keuze nasi of brood. Om 9 uur vertrokken we met de busjes naar het ereveld Menteng Pulo in Jakarta. Daarna naar de haven in het oude Jakarta. Tijdens de ritten staan we versteld van alles onderweg. Het vele verkeer, de brommers, en alle andere karretjes die je er ziet. En alle winkeltjes langs de kant van de weg. De zelfde soort toko's bij elkaar, dus soms ineens een wijk met allemaal bloemen en plantverkopers naast elkaar. Rijen met (voor ons) kamerplanten die zo in de openlucht verkocht worden of een zeilmakerij met enorme lappen stof die op een naaimachine verwerkt worden. of gewoon een stalletje met rolstoelen en krukken, of wc potten. En daar tussendoor de etenstentjes met allerlei gerechten en fruit. Je kijkt je ogen uit en blijft je verbazen.

We gingen naar de haven in het oude Jakarta, daar waar vroeger de VOC schepen kwamen, we proefde de sfeer in Cafe Batavia, hoe het er daar vroeger aan toe moet zijn gegaan. We hebben het Museum Wayang bezocht en het verhaal over de poppenspelen gehoord en Alie laten onderhandelen over de prijs voor de souvenirs. Dat kun je haar wel toevertrouwen. Naar de ophaalbrug en de uitkijkpost over de haven geweest en daarna langs de kade gelopen en op een boot geweest. Wat is het leven daar anders dan wij gewend zijn. Na een rit van 75 km (2 uur) weer terug in het guesthouse, nog genoten van een heerlijke maaltijd en weer naar onze kamers.

Vrijdag 11 mei

Vandaag gaan we het 25-jarig bestaan van Setia vieren. Eerst een gedeelte van de dienst bijgewoond en daarna een gezamenlijke maaltijd.Het hele terrein bekeken en een fotoshoot met de nodige Setia studenten.

Door naar het vliegveld en daar wachten op de vertraagde vlucht naar Yogjakarta, dan nog een rit van een uur naar ons hotel bij de Borubudur, onderweg een supersnelle en smakelijke maaltijd en rond half twaalf in het hotel.

Zaterdag 12 mei

's Morgens vroeg naar de Borubudur, om 7 uur vertrekken we gehuld in een sarong. Schitterende tempel met zijn bhoeda's en gravures. We waren niet de enige en het leek wel of iedereen met ons op de foto wilde. Rond 9 uur een heerlijk ontbijtbuffet en daarna tijd voor ons zelf en om 12 uur met koffers weer verzamelen.