zaterdag 19 mei 2012

18 mei

Vanmorgen om 3.30 uur opgestaan.  Dit is het echte vakantiegevoel. Om 4.00 vertrokken we richting de Bromo. Iedereen had veel lagen kleding aan want het was erg koud. In twee jeeps vertrokken we volgeladen naar de zonsopgang. We waren nog maar net op weg of we stonden al in de file. Het was net Nederland. Nadat we bijna een uur hadden gereden werd er ineens omgekeerd omdat het plateau waar we naar toe zouden gaan vol was. De chauffeur van de jeep kwam tot die conclusie omdat er veel jeeps terug kwamen terwijl de zon nog  niet opgekomen was. We reden naar een ander uitkijkpunt.  De zon kwam op achter een berg en wolken. Maar toch was het mooi om te zien hoe de lucht kleurde en hoe de zon begon te schijnen. We waren erg blij met onze warme kleding want het was erg koud.
Daarna gingen we weer in de jeeps en vervolgden onze weg naar de Bromo. Bij de Bromo aangekomen zagen we dat het daar ook erg druk was. Het bleek dat er veel lokale mensen vandaag een bezoek aan de bromo brachten omdat het  gisteren Hemelvaartsdag was.  Er waren veel jeeps en paarden en bromfietsen. Met de paarden kon je naar de krater gebracht worden  en daar maakten een aantal mensen gebruik van.  De anderen van de groep gingen te voet. Dat was een hele klim, voor de ervaren klimmers een makkie  en voor de ongeoefende mensen een hele klim maar uiteindelijk kwam iedereen  bij de trap en ja hoor ook hier stonden we weer in de file. Een lange rij mensen die allemaal naar de krater wilden. Dus langzaam aan ging iedereen de trap op en konden we langs de krater lopen en we konden in de krater kijken. Het was schitterend om te zien. De zwaveldamp steeg omhoog. Ondertussen hadden we er al 5 uur op zitten en iedereen had zin aan een ontbijt, want ja dat was er om 4.00 uur bij ingeschoten. We zijn  weer naar het hotel gegaan, hebben ontbeten en gemandied. (Dat heet in het Nederlands douchen).
We vertrokken naar  Kalibaru. Onderweg begaf de airco van de bus het en het werd erg warme rit. Maar de chauffeur heeft een garage gevonden waar deze kon worden gerepareerd. Met enig oponthoud waren we om 19.00 uur in Kalibaru.
En hierbij de foto’s:   https://picasaweb.google.com/108282783668900494554/18Mei#